BAM
Gudenåløbet 2018

Tilmeldingen til Gudenåløbet 2018  er åbnet. 

Tilmeld dig her

Læs mere her

Cafèen tilbyder

                                                                                                                           

     Se ugens

MANDAGS- OG ONSDAGSMENU

Vejret i Bjerringbro

dmi

Bjerringbro

Platinsponsorer
Guldsponsorer
Træning

Mandag kl. 17:30

Onsdag kl. 18:00

Torsdag kl. 17:30

Lørdag  kl. 09:00

Start fra Hallen    

Løberuter onsdag

BAM på Facebook
BAM   
GUDENÅLØBET
Sikkerhed!
  

Brug gule veste/jakker og gerne med reflexbånd!

HUSK! Overhold færdselsreglerne!

-----------------------

JAGT - DATOER:

Kjællinghøl: 2017/18:

pt. intet oplyst

Vejledning om færdsel i skov.

 
« Tilbage

BAM Løbeskole

Baggrund BAM Løbeskole

Dette indlæg er skrevet af Erik Albrechtsen, træner i Bjerringbro Atletik og Motion:

Kære læser.
Hvis du nu spørger dig selv:

”Skal jeg begynde i BAM løbeskole?”

er du allerede ved at træffe en vigtig beslutning,

der kan få betydning for resten af dit liv.

Jeg vil gerne give dig inspiration til at tage den rigtige beslutning.

Motion forlænger dit liv.

Motion er den vigtigste faktor for et sundt liv. Og pulsen skal op, siger de nyeste anbefalinger fra sundhedsstyrelsen.

Motion styrker hjertet og blodkredsløbet og modvirker overvægt og stress.

Motion kan dyrkes på mange måder: Boldspil, i fitness centeret, i svømmehallen, med cykling, dans, golf, roning osv.

Men løb er den enkleste og dermed måske den mest effektive måde at udvikle et stærkt hjerte-karsystem på. Når du løber, stiger pulsen mærkbart.

Brændevinsegen dec. 2012

Når du løber, stiger pulsen, hvorved dit hjerte styrkes. Den øgede blodgennemstrømning giver dine lunger en større iltoptagnings kapacitet og der dannes nye forsyningsårer i de arbejdende muskler. Derved øges musklernes evne til at arbejde og omsætte energi øges. Kort sagt -

din kondition - forstået som evnen til at omsætte ilt til forbrænding, øges.

Grunden til at løb er så effektivt til at udvikle dit hjerte-kar system, er at løbet hovedsageligt udføres med de store benmuskler, kroppens største. Den store lårmuskel er den eneste muskel, der kan arbejde ”næsten ubegrænset” blot den får tilført energi. Kun hjertemuskulaturen kan arbejde i længere tid.

Du kan løbe overalt, på gader, veje, i skov, på stranden. Du kan tage løbesko med på ferie- eller forretnings rejsen og opleve fremmede landskaber og byer på en ny måde, når du spænder skoene på efter dagens møder eller efter strandturen på ferien. Overalt i verden bliver løberen accepteret i bybilledet. Du vil opleve, at det er let at færdes, også når man ”lige vil se sig omkring”.

Du kan løbe alene, for løb er ikke en hold sport som fodbold og håndbold. Men løb fungerer også i fællesskabet.

Faktisk bør det meste af træningen foregå i snakke tempo, så også som et socialt samvær er løb et ”godt tilbud”. Løb har således et væld af fordele.

Løb er derfor blevet populært i mange hjem og er nu

den største og mest udbredte idræt i Danmark

og i mange andre lande.

Begynd med gangStart løbeskolen 2012 - 1. tur

Men før du kan løbe en strækning, skal du kunne gå samme strækning i et hurtigt og ubesværet tempo. Altså vil du kunne løbe 3 km, skal du kunne gå 3 km i rask gang. Al gang har de samme fordele som løb, blot i mindre grad dvs. motion, højere puls, forbedret stofskifte, øget styrke i ben og balder. Gang som målrettet og systematisk træning, er så at sige forberedelsen til løbet og den blideste bevægelse før løbet. Også for den erfarne løber med skader er gang en uvurderlig ”øvelse”, i særdeleshed når skaden gør det svært eller smertefuldt at løbe. I gang rører mindst en fod jorden hele tiden, derfor aflastes led og sener i benene for de slag, som løbet netop giver. Gang kan opfattes som den bedste aflastnings- og genoptrænings motion for mange løbere med skader. Endnu mere gang-motion kan opnås med anvendelse af stave. Stavgang giver en aflastning af fodled og knæ og giver samtidig mulighed for høj forbrænding.

Det er aldrig for sent

Det er aldrig for sent at begynde at løbe eller gå.

For lidt motion og dårlige vaner i vores såkaldte velfærdstidsalder rammer mange med sygdomme alt for tidligt i livet:

overvægt, hjerte-karlidelser, diabetes.

Derfor kan jeg ikke sige det for indtrængende til dig, som har lyst til at komme i gang: tag den livsvigtige beslutning nu, begynd derfra, hvor du er, start nu i Løbeskolen i Bjerringbro Atletik og Motion...........Tag med ud og gå!

Når du kan gå 6 km tre dage om ugen, så begynd med gang og løb - Walk and Run - også tre gange om ugen.

Herefter er du klar til at træne op mod længere distancer – eller vedligeholde din motion med 3 løb om ugen af ca.1 times varighed.1.

Hvis du er overvægtig, så lav en kostplan med færre kalorier og tab dig målrettet –

du skal ikke forvente, at du kan løbe dig slank uden at ændre kostvaner: ”Løb ikke for at tabe dig, tab dig for at kunne løbe”.

Men selv om man ikke kan smide al overvægten ved at løbe, så stimulerer et godt træningsprogram din vilje og lyst til også at styre din kost i fornuftig retning. Så med tiden får du styr på vægten ved at løbe.

Held og lykke med gang og løb og velkommen på motionsruterne i Bjerringbro og omegn.

    



Andre BAM Løbeskole

Kontakt: Webmaster (klik)