BAM
Gudenåløbet 2018

Tilmeldingen til Gudenåløbet 2018  er åbnet. 

Tilmeld dig her

Læs mere her

Cafèen tilbyder

                                                                                                                           

     Se ugens

MANDAGS- OG ONSDAGSMENU

Vejret i Bjerringbro

dmi

Bjerringbro

Platinsponsorer
Guldsponsorer
Træning

Mandag kl. 17:30

Onsdag kl. 18:00

Torsdag kl. 17:30

Lørdag  kl. 09:00

Start fra Hallen    

Løberuter onsdag

Følg Gudenåløbet

FACEBOOK
Sikkerhed!
  

Brug gule veste/jakker og gerne med reflexbånd!

HUSK! Overhold færdselsreglerne!

-----------------------

JAGT - DATOER:

Kjællinghøl: 2017/18:

pt. intet oplyst

Vejledning om færdsel i skov.

 
 

Nyheder

Fortræning til Berlin Marathon-Lydiard

16-06-2011















Fortræning til Berlin og Gudenåløbet
Præsentation af Arthur Lydiards teori og træningsplaner , anvendt med målet: formtop i september.

Alle er velkomne, og der er gode råd og læring til alle, både løbere, der gerne vil blive hurtigere på halv og hel-maraton og motionister, der blot vil løbe 2-3 gange om ugen for at holde formen ved lige.


Bemærk: Lydiards træningsplaner kan let kombineres med klubbens distance planer.
Lydiards træningsplaner rummer både mængde- og tempo anvisninger.

I 5-6 år har BAM's trænere anvist tempo til løberne ud fra "Nolans tabel", som bl.a. findes i klubbens 6 siders kompendie: "BAM's træningsmetoder - kort og godt".

Nolans tabel er, viser det sig ved nærmere granskning, beregnet ved hjælp af den berømte "Jack Daniels formel", som klubbens bedste løbere bruger i deres trænings tilrettelæggelse.

Men al moderne løbetræning, også Jack Daniels formula, tager på en eller anden måde afsæt i Arthur Lydiards banebrydende system, som han udviklede i 1940'erne og 50'erne i Auckland i New Zealand, og som han derefter udbredte til hele verden. Hele jogging- og løbemotions kulturen for folk over 35 startede med Lydiard. Lydiards system er altså ikke "noget nyt" for os, det er faktisk det fundament, som vi bygger vores træning på. Ved at undersøge fundamentet vil vi opdage, at vi får nogle muligheder for at variere og udvide vores trænings- og motionsadfærd.

Systemet har tre-fire hoved ingredienser:

  1. Den lange tur på ca 2 timer en gang om ugen.
  2. Periodisering af træningen gennem sæsonen: aerob -, anaerob - og speed kapacitets udvikling hver for sig.
  3. Bakketræning med speciel teknik.
  4. Let-hård metoden, dvs restitution hver anden gang du løber, brug jogging tempo



  5. Et af Lydiards berømte mottoer var:
    "Train do not strain"
    dvs "Træn men pres ikke".

    Et andet af hans mottoer om de lange løb var: "det er farten, der stopper dig, ikke tiden du løber. Du kan løbe for stærkt men aldrig for langsomt til at få udbytte (af træningen)".

    Lydiard selv beskrev, at hans løbere skulle træne op til 160 km om ugen for at komme i Olympisk medalje- form, men mindre kan også gøre det, og på hvert niveau kan alle løbere, elite såvel som motionister og joggere, høste fordele af at lære og forstå Lydiards system.

    Lydiard understregede igen og igen, at løberen ikke blot skal forstå HVAD og HVORDAN der skal trænes men også HVORFOR.

    Lydiards træningssystem bliver præsenteret af træner Erik Albrechtsen.

    Erik tilbyder at coach’e i perioden frem til september-løbene, herunder supplere klubbens træningsplaner med anvisninger på, hvordan man kan udvide eller variere træningen og hvordan man kan tilrettelægge forløbet i 3-4 faser og derved balancere træning af forskellige egenskaber.

    Træningsforløbet vil sigte mod at formtoppe til Gudenåløbet den 3/9 og Berlin Marathon den 25/9


Andre nyheder

06-04-2017   Nyt onsdagstilbud i BAM
08-02-2017   Ny rabataftale med Sportigan, Viborg
01-02-2017   Fællestræning onsdag den 1. februar kl. 18:00
26-01-2017   Medlemsaften - nye tiltag
11-01-2017   Afslutning på Walk & Run 2016/17
07-01-2017   Nytårsappel 2017
07-01-2017   Nytårsaftensdags-løb 2016
14-12-2016   Juleafslutning 2016
12-12-2016   Vinder af Egeskovløbet 2016
06-11-2016   RESULTATER EGESKOVLØBET 2016:
Kontakt: Webmaster (klik)